Kjøpsforsikring er alltid inkludert på ditt kredittkort
Visste du at kjøpsforsikring er inkludert hver gang du handler med kredittkort i følge finansavtaleloven? Dette er en av de viktigste fordelene du har med et kredittkort sammenlignet med et debetkort. Hvis du handler en vare eller tjeneste og selgeren leverer et produkt som ikke holder mål eller går i konkurs kan du rette kravet mot banken. Kjøpsforsikringen gjelder både i Norge og i utlandet så den fungerer både på utenlandsreiser eller hvis du handler på utenlandske nettsider med kortet.
En annen fordel med kredittkort er at du i realiteten ikke betaler varen for regningen forfaller på kredittkortet. Dette betyr at du kan få løst eventuelle problemer med selgeren og holde igjen pengene inntil du har løst problemet.
Forutsetningene for at kredittkjøpsloven paragraf 8 i kredittkjøpsloven skal gjelde må 4 momenter ha vært innfridd:
- Du må ha handlet på kreditt.
- Du må ha handlet hos en næringsdrivende (forsikringen gjelder ikke hvis du handler av privatpersoner).
- Varen eller tjenesten du har kjøpt må ha en feil eller mangel.
- Du må ha prøvd å løse saken med selgeren først.
Det kan være litt problematisk å kontakte selger hvis du har handlet en vara utenlands og du ikke legger merke til feilen med en gang. Hvis du har blitt lurt eller varen ikke holder mål bør du ta tak i saken kjappest mulig. Du bør kontakte selgeren med gang, fristen før at kjøpsloven skal gjelde er at du må kontakte selger innen 2 måneder etter at du kjøpte varen. Hvis saken ikke løser seg kan du be om hjelp fra banken eller forbrukerrådet. For at din klage skal nå frem er det viktig at du dokumenterer saken best mulig med kvitteringer og korrespondanse med selger.
Hvis banken ikke oppfyller sine krav kan du klage de inn til finansklagenemda. Hvis selger ikke oppfyller sine krav kan du gå til forbrukerklageutvalget.